Pro pracovníky


Vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
IVP podle vyhlášky 73/2005 Sb.

 

Podrobnosti vzdělávání podle IVP upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
 

Identifikace a následná práce s nadprůměrně nadanými žáky

 

Proces, při kterém se uplatňují metody pedagogické, psychologické, pedagogicko-psychologické i laické. Jde především o pozorování žáků ve školní práci, rozbor výsledků práce žáka, hodnocení testů a úloh, rozhovory se žákem a jeho rodiči.

 

 Při práci se nadanými žáky se sledují tato kritéria:

 

  • Identifikace nadprůměrného žáka
  • Diferenciovaný přístup k jeho vzdělávání
  • Uvedení speciálních podmínek ke vzdělání, které ho rozvíjejí, jak učitelé podporují jeho rozvoj
  • Individuální vzdělávací plány a jejich pravidelná evaluace
  • Komunikace pedagogů s rodiči nadaných žáků
  • Vytvoření speciálních podmínek pro rozvoj pedagogických kompetencí učitele – vzdělávání učitelů v této oblasti
  • Zapracování způsobu rozvoje nadaných žáků do jednotlivých ŠVP
  • Nezúžit přístup jen na zadávání speciálních úloh
  • Podpora účasti na soutěžích a mimoškolních aktivitách
  • Péče o specifické potřeby nadaných žáků v oblasti sociální a emocionální

 
 

Pravidla práce s nadanými žáky v běžné třídě 

 

  • Učitel ví, co už žáci znají, a dává najevo, že to ví.
  • Nenutí je opakovat základní úroveň učiva jen proto, že ji právě probírá se třídou.
  • Místo práce na základní úrovni nebo jejího procvičování by jim měl poskytnout možnost zúčastnit se činností, stimulující další rozvoj žáků.
  • Zjišťuje, jaké jsou jeho zájmy, a bere je v úvahu při přípravě projektů, akcí mimo výuku, odborných a akcí mimo vyučování.
  • Dovoluje jim postupovat v učení rychleji než jejich spolužáci
  • Poskytuje jim určitou volnost ve způsobu, jakým využijí „ušetřený čas“.
  • Nechává je při učení často užívat techniky vlastního objevování a vyhnout se dominantním výukovým metodám.
  • Motivuje je (umí nadchnout) možností volby, vlastního výběru témat, úkolů, postupů
  • Důvěřuje jejich schopnosti učit se netradičními způsoby

 
 

 Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení

 

Individuální vzdělávací plán pro žáky se specifickými poruchami učení je vypracováván s cílem zmírnit vliv postižení a podpořit postupnou kompenzaci prokázané poruchy, případně napomoci její nápravě a tím usnadnit žákovi přístup ke vzdělávání. V konečném důsledku pomáhá zvýšit konkurenceschopnost žáka se specifickou poruchou učení na trhu práce.

 

  • IVP je součástí plánování vzdělávacího procesu u žáka se SPU.
  • Vzdělávání žáka podle IVP povoluje ředitel školy na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonných zástupců nezletilého žáka, podpořené písemným vyjádřením poradenského zařízení.
  • IVP je vypracován týmem pedagogů, především učitelů toho vyučovacího předmětu, který diagnóza žáka nejvíce ovlivňuje.
  • Metodickou pomoc při tvorbě a realizaci IVP zajišťují výchovný poradce a pověřený pracovník poradenského zařízení, popř. školní psycholog.
  • U žáků SOŠ a SOU je pro vypracování IVP specifické, že jeho cíle musí být v souladu s požadavky na kompetence absolventa příslušného oboru a to jak v oblasti teoretického vzdělávání, tak v oblasti praktického vyučování, zvl. odborného výcviku.

 

Tvorba IVP

 

  • Posouzení aktuálního stavu SPU u žáka odborným poradenským pracovištěm formou následného speciálně-pedagogického vyšetření navazujícího na situaci v období povinné školní docházky (pokud je to vzhledem k požadavkům zvoleného oboru středního vzdělávání nezbytné). Odborné pracoviště, zpravidla pedagogicko-psychologická poradna, vypracuje také doporučení k integraci a podklady pro IVP.
  • Stanovení vzdělávacích cílů v příslušných vyučovacích předmětech, odpovídajících vzdělávacím možnostem a potřebám žáka.
  • Vypracování IVP.

 

V průběhu tvorby IVP je nutná spolupráce všech pedagogů (výchovného poradce, popř. metodika prevence jedná-li se o žáka se specifickou poruchou chování, třídního učitele žáka, učitelů příslušných vyučovacích předmětů, ředitele školy), pracovníka poradenského zařízení, samotného žáka a v případě nezletilých žáků jejich zákonných zástupců.

 

Při vypracovávání IVP se vychází ze závěrů vyšetření PPP a doporučení speciálního pedagoga a psychologa k integraci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (diagnostický závěr, platnost odborného posudku, návrh rozsahu a způsobu poskytování speciálně pedagogické/psychologické péče, doporučená vzdělávací opatření) a především z podkladů pro IVP, kterými jsou ŠVP a vzdělávací opatření doporučená odborným pracovištěm.

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30